Calaix de sastre

A l’apartat Calaix de sastre s’anirà publicant setmanalment una fotografia amb la intenció de focalitzar l’atenció sobre un document concret d’entre els que es conserven en el Fons Sadurní Brunet Pi. La voluntat és possibilitar una anàlisi més pausada i animar l’espectador a completar la informació bàsica de què es disposa. Podeu fer-ho deixant un comentari en l’apartat habilitat al final de l’entrada o, si ho preferiu, enviant un correu a l’adreça sadurnibrunet@gmail.com

——      ——      ——      ——

10_ La darrera fotografia que publiquem en aquesta secció correspon a un retrat de grup vora el riu amb Sadurní Brunet coronant la composició. És una de les poques imatges signades i datades que es conserven en el fons de l’autor. Tot i que no hi ha apareix cap altre membre de la seva família, en aquell moment –l’any 1914– ja estaven tots instal·lats a Olot. Ens sabríeu dir si, efectivament, correspon a alguna raconada propera a la capital garrotxina?

Retrat de grup vora un riu, 1914 (ACGAX. Fons Sadurní Brunet Pi. Autor Sadurní Brunet)
Retrat de grup vora un riu, 1914 (ACGAX. Fons Sadurní Brunet Pi. Autor Sadurní Brunet)

9_ En aquestes dues fotografies Sadurní Brunet va retratar el mateix grup de gent, variant la posició o afegint-hi algun component, davant d’una casa que s’intueix prou important. No es tracta d’una retrat familiar ja que hi falta el component femení i una major varietat generacional. Més aviat sembla una barreja d’amos, masovers i jornalers disposats a anar a una fira o mercat. En una de les imatges hi figuren tres fills del fotògraf –Joan, Sadurní i Maria–, cosa que permet datar l’escena cap a l’any 1922. Ens sabríeu donar alguna referència sobre la casa o els personatges que hi apareixen?

 

8_ Sadurní Brunet va fotografiar aquesta casa mentre l’estava rehabilitant o redecorant. A la planta baixa es poden veure dos reixats acabats d’instal·lar que són semblants a d’altres dissenys seus per a la casa Riera i la casa Ricart. Al balcó del primer pis treu el nas un ajudant al costat d’un gran rellotge de sol amb la inscripció “Juan Sala”. L’edifici estava situat al número 16 d’un carrer i localitat que no hem pogut localitzar. Ens hi podríeu ajudar?

Vista lateral d'una casa en procés de reforma, s.d. (ACGAX. Fons Sadurní Brunet Pi. Autor Sadurní Brunet)
Vista lateral d’una casa en procés de reforma, s.d. (ACGAX. Fons Sadurní Brunet Pi. Autor Sadurní Brunet)

 

7_ Malgrat el posat sever i els vestits foscos, tot sembla indicar que aquest grup de gent celebraven el matrimoni de la parella que es troba al bell mig. Ben lluny del desplegament coreogràfic, dels rituals sofisticats i del gran nombre de fotografies i documentació audiovisual a què estem acostumats en l’actualitat. La imatge feta per Sadurní Brunet podria ser un dels pocs testimonis gràfics –potser l’únic– d’aquella humil cerimònia que, gràcies a la presència dels seus fills Joan (assegut, en primer terme) i Sadurní (dret, al seu costat), es pot saber que va tenir lloc cap a l’any 1919. Ens sabríeu dir a quina església?

Retrat de grup, c. 1919 (ACGAX. Fons Sadurní Brunet Pi. Autor Sadurní Brunet)
Retrat de grup, c. 1919 (ACGAX. Fons Sadurní Brunet Pi. Autor Sadurní Brunet)

 

6_ En aquesta ocasió Sadurní Brunet va retratar una vintena de personatges, disposats de manera informal i desordenada, davant d’un petit nucli de cases. La presència del seu fill Joan –en primer terme i tocant-se la boina– permet datar la imatge cap a l’any 1916. El que no hem pogut determinar és a quin veïnat o afores de població es va fer aquesta fotografia.

Retrat de grup, c. 1917 (ACGAX. Fons Sadurní Brunet Pi. Autor: Sadurní Brunet)
Retrat de grup, c. 1917 (ACGAX. Fons Sadurní Brunet Pi. Autor: Sadurní Brunet)

 

5_  Durant la seva prolífica etapa modernista Sadurní Brunet va reformar i decorar diferents establiments comercials: Can Xaudiera, Can Bardissa, la drogueria Francesc Tarrús, la botiga Quera i Ricolt, la farmàcia Pujol, etc. Malauradament, només es conserva gran part de la façana de l’antiga ferreteria Bartomeu Agustí i algunes fotografies, plànols i esbossos que donen testimoni d’aquests treballs. Entre el material documental del fons que custodia l’Arxiu Comarcal de la Garrotxa hi ha una fotografia del rètol d’una carnisseria, millor dit, d’una ‘carneceria’, un vulgarisme que el Diccionario de uso del español de la filòloga Maria Moliner recull com a denominació antiga i en desús. Gràcies a les anotacions en el dietari de l’autor, podem saber que durant els mesos de maig i juny de l’any 1917, Brunet va dedicar un bon nombre d’hores a dibuixar, modelar i emmotllar el rètol escultòric amb el cap d’una vaca, un senglar  i el nom genèric de ‘carneceria’. Resta saber quina deuria ser la ubicació final d’aquesta obra destinada al client referenciat com a ‘S. Caña’.

Un cop instal·lat a lloc, el reclam publicitari no devia passar desapercebut i, potser, algú ens sabrà dir quin era el seu emplaçament.

Vista frontal del rètol d'una carnisseria, 1917 (ACGAX. Fons Sadurní Brunet Pi. Autor: Sadurní Brunet)
Vista frontal del rètol d’una carnisseria, 1917 (ACGAX. Fons Sadurní Brunet Pi. Autor: Sadurní Brunet)

 

4_ Aquestes dues imatges ens mostren una dotzena de persones de diferents generacions, curosament endiumenjats i preparats per composar el retrat familiar. En la perspectiva més oberta i general apareixen figurants a les finestres i balconades d’un sector de la casa. Amb tota probabilitat eren masovers o treballadors que no formaven part del nucli familiar, una circumstància habitual quan es tractava de cases grans.

 

3_ Un paller en primer terme; la masia amb dos cossos diferenciats (un sembla més recent i acabat d’arreglar); l’era sobrealçada per salvar el desnivell; arbres arrenglerats al fons… Tal com feia habitualment en Sadurní Brunet, podria tractar-se de la fotografia d’una masia després d’haver-hi dut a terme alguna intervenció o reparació.

La figura menuda recolzada a paret de la cabana és el seu fill Joan i, si tenim present que va néixer l’any 1910, podem datar aquesta fotografia pels vols de l’any 1915. El que no hem pogut identificar és el nom i la localització d’aquesta casa.

Vista general d'una masia, c.1915 (ACGAX. Fons Sadurni Brunet Pi. Autor: Sadurní Brunet)
Vista general d’una masia, c.1915 (ACGAX. Fons Sadurni Brunet Pi. Autor: Sadurní Brunet)

 

2_Al darrera d’aquesta parella de nens que miren encuriosits a la càmera hi ha un conjunt de tres cases i cabanes disperses que no hem pogut localitzar. Les parets seques dels marges –probablement  de roca volcànica– i el perfil vagament prepirinenc de les muntanyes del fons fan pensar en un entorn proper a les valls d’Olot.

Ens sabríeu donar alguna informació sobre la possible localització?

Retrat de dos nens davant d'un paisatge sense localitzar, s.d. (ACGAX. Fons Sadurni Brunet Pi. Autor: Sadurní Brunet)
Retrat de dos nens davant d’un paisatge sense localitzar, s.d. (ACGAX. Fons Sadurni Brunet Pi. Autor: Sadurní Brunet)

 

1_ Les dues imatges triades per inaugurar la secció Calaix de sastre són especialment atractives i poc habituals dins el conjunt de la producció de Sadurní Brunet. No es tracta de la documentació de cap obra en la qual havia treballat, ni un retrat familiar, ni un entorn fàcilment identificable. Ens trobem davant del retrat de grup d’una sèrie de personatges disposats a celebrar alguna mena de festivitat o acte patronal, brandant instruments musicals i estris estranyament sobredimensionats. En primera instància, es podria pensar que les forquilles de fusta i la presència de nombrosos músics estaria relacionada amb dues activitats molt associades a la població de Tortellà. La consulta a un bon historiador i coneixedor de la localitat ha fet desestimar aquesta hipòtesi.

Així doncs, qualsevol aportació sobre la possible identificació d’aquesta singular celebració serà molt benvinguda.

2 respostes a “Calaix de sastre

  1. foto n 9
    Antic molí, actualment abandonat. Edifici que ha passat per moltes etapes de reformes i actualment
    constitueix una casa de grans dimensions de planta irregular, coberta amb teula àrab amb diferents
    pendents. De planta baixa, planta pis i planta superior, amb les façanes remolinades i pintades, amb
    obertures regulars i ordenades. Algunes façanes i especialment algunes obertures mostren elements
    decoratius, amb formes geomètriques molt marcades. Es fa difícil incloure-ho amb un moviment
    arquitectònic perquè és una intervenció tímida. De fet es dóna només en les façanes que donen a la
    ciutat. A migdia sembla un altre edifici, amb un aire més rural, donant a l’era,i perpendicular a aquest
    costat de la casa hi ha les restes de l’antiga cabanya, que pel que en queda es pot dir que responia a
    la tipologia tradicional.
    Pel costat de ponent, i en planta baixa, hi ha encara els murets de canalitazació de l’aigua per fer
    funcionar el molí. Curiosament aquest molí es troba en el marge dret del curs del riu, a diferència del
    d’en Climent i els dos de Sant Roc.
    Situada a la llera del riu fluvià, a la zona de les Tries. La casa no té vistes ja que està situada en una
    zona baxa i voltada de bosc. L’accés és per la carretera de les Tries.
    CONSULTAR FOTOS PDF
    https://www.olot.cat/FitxersWeb/28196/103%20B.pdf
    https://www.olot.cat/FitxersWeb/28196/103%20A.pdf

    M'agrada

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s